پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۷۹۹۸۳

در چهارمین روز جلسه بررسی وزرا چه گذشت؟

در چهارمین روز جلسه بررسی وزرا چه گذشت؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم پرداختند.

به گزارش فراز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که صبح شنبه در جلسه نوبت صبح روز سه شنبه-۳۰مرداد ۱۴۰۳ به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پرداختند.

 

رییس جمهور در مجلس چه گفت؟

رئیس‌جمهور در دیدار با جمعی از نمایندگان جدیدالورود مجلس با بیان اینکه «دولت چهاردهم در مواجهه با مشکلات کشور به‌دنبال یافتن مقصر نیست» گفت: «قدم اول در مسیری که ما برای دولت ترسیم کرده‌ایم، جلب رضایت مردم و تکریم ارباب‌رجوع در همهٔ ادارات و دستگاه‌های اجرایی خواهد بود. سند چشم انداز کشور به لحاظ علمی ازجمله اسناد قابل دفاع و ارزشمندی است که اجرای آن نیازمند بهره‌گیری از توان مدیران کاردان، کارشناس و باتجربه است و امیدواریم با کمک نمایندگان محترم و رأی اعتماد به همهٔ وزرای کابینه بتوانیم این هدف را محقق کنیم».

موافقان وزیر پیشنهادی وزیر کشور

حسین میرزایی نماینده اصفهان در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های  سردار اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور گفت: « یکی  از وظایف وزارت کشور برگزاری انتخابات سالم و شفاف است. شخصیت اخلاق‌مدار و معتدل آقای اسکندری تضمینی برای اینکه انتخابات پیش رو به طور عادلانه با حداکثر مشارکت و بدون هرگونه تنش و اختلاف برگزار شود، است».

ٰعباس صوفی نماینده همدان و فامنین در موافقت با وزیر پیشنهادی کشور گفت: «با توجه به اینکه از ۲۴۰ نفر ۲۱۱ نفر به عنوان موافق ثبت‌نام کردند از همین حالا به آقای مومنی تبریک می‌گویم».

نماینده مردم اردکان در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های  سردار اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور گفت:‌ « در بدنه وزارت کشور کارکنان متعهد، منظم، متخصص، فعال و باسوادی وجود دارند که به واسطه اینکه دولت‌های مختلف آمدند آنها را ذبح سیاسی کردند در گوشه‌ای از وزارتخانه وزارت مهم وزارت کشور دارند خاک می خورند. امروز بعضی از استاندارانی که در بعضی از استان‌ها منصوب شدند طی سالیان گذشته افرادی بودند که با نردبان‌های سیاسی بالا آمدند. آدم‌های غیرمتخصصی هستند که مردم از آنها گله‌مند هستند. از شما برادر عزیز انقلابی انتظار است که یک فردی در راس استان در راس کارهای اجرایی قرار بگیرد که سواد داشته باشد عینک نگاه سیاسی به چشمش نباشد و آدمی نباشد که به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی باشد».

صلاحیت و برنامه‌های اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور در کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون عمران و امور داخلی مجلس تایید شد.

 

وزیر پیشنهادی ارشاد چه گفت؟

جامعه ایران ۱۰ سال قبل هم نیست

سید عباس صالحی در صحن علنی مجلس:


تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند که راهبردهای متناسب با این تغییرات پیدا کنیم. جامعه ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل نیست جامعه ۵۰ سال قبل نیست و حتی جامعه ۱۰ سال قبل هم نیست.

 

جامعه زنان ایرانی تغییر و تحول اساسی پیدا کردند؛ ما نمی‌توانیم آنها را نبینیم

زنان ایرانی در سال ۵۵، ۶۵ درصد بی‌سواد بودند انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت. سهم انقلاب اسلامی در اتفاقات حوزه زنان بسیار بسیار اساسی، عمیق و ژرف است. در سال ۹۵، ۹۳.۴ درصد زنان باسواد هستند. این اتفاقات یعنی ۵۶ برابر، این اتفاقات یعنی جامعه زنان ایرانی تغییر و تحول اساسی پیدا کردند؛ ما نمی‌توانیم جامعه زنان متحول یافته را نبینیم که اشتغال می‌خواهند.نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده بیش از دو برابر مردان تحصیل کرده است. ۲۸.۱ زنان تحصیل کرده نرخ بیکاری دارند در حالی که مردان ۱۲.۹. زنان سطح توقع در حضور مدیریت‌های میانی و ارشد را پیدا کردند سطح توقعاتی در سبک زندگی و حقوق فردی و اجتماعی پیدا کردند؛ بنابراین متغیر دوم اجتماعی ما در کنار متغیر تحصیلات دانشگاهی تحولاتی است که در حوزه زنان اتفاق افتاده است نمی‌توانیم تحولات را نبینیم و راجع به اون فکر نکنیم. 

طبقه متوسط علمی فرهنگی شکل گرفته که روح نقاد دارد

در سال ۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال ۲ درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند اما در سال ۹۵ به ۱۸ درصد یعنی ۹ برابر و اکنون بالاتر یعنی حدود ۲۰ درصد جامعه ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند. معنای این شکل‌گیری طبقه متوسط علمی فرهنگی است طبقه‌ای که روح نقاد دارد طبقه‌ای که روح کنجکاو دارد طبقه‌ای که سبک زندگی او با افراد بی‌سواد و کم سواد متفاوت است طبقه‌ای که تعامل جغرافیایی و فرهنگی و جهان بیرون دارد. طبق پیمایش سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند.

 

حسین سیمایی صراف چه گفت؟

 

حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس:

نمایندگان چالش‌های حوزه آموزش عالی را شناسایی کرده‌اند و خوشبختانه بستر رهایی قانونی و حقوقی مناسبی برای برخی از این چالش‌ها طراحی کردند که نمونه‌های از آن را عنوان می‌کنم. قانون برنامه هفتم که منابع و راهکارهای مناسبی برای رشد و بالندگی دانشگاه‌ها فراهم کرده است. قانون جهش تولید دانش بنیان به خصوص مواد ۱۱ و ۱۳ که منابع مالی خوبی در اختیار می‌گذارد. قانون جهش تولید مسکن که راهکار موثری برای تامین مسکن دانشگاهیان فراهم کرده است البته در اجرا ظاهراً به برخی ابهامات برخورد کرده که اگر ما نتوانیم با تفسیر حقوقی ابهام را برطرف کنیم حتماً از مجلس شورای اسلامی استفسار می‌کنیم. مجلس شورای اسلامی برای بخش فرهنگی برای اولین بار بودجه خوبی در نظر گرفته و برای اولین بار این بودجه رو به ذینفعان اختصاص داده این یک گام مهمی است است.

باید کرامت دانشجویان را به رسمیت بشناسیم

نمایندگان ارجمند من مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم. تحصیل مستمر در دو نهاد علمی اصیل، خوشه چینی از خرمن پربرکت اساتید علوم انسانی در دانشگاه‌های برتر کشور و حوزه‌های علمیه و در محضر بزرگان حقوق، حکمت، فلسفه، تفسیر، منطق و اصول که کماکان در تحقیق و تدریس بر سر سفره علم و دانش ایشان مستفیظ هستم. در تقریبا همه کمیسیون‌ها عرض کردم گفتمان این دوره آموزش عالی به نظر من گفتمان مسئولیت اجتماعی است. در چهار سال آینده پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها بیش از هر زمان دیگر مسئولیت اجتماعی خود را به عهده خواهند گرفت. دانشگاه‌ها معطوف به مسائل خواهم بود نسبت به نیازها و مسائل کشور بی‌توجه و بی‌تعهد نخواهم بود نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بی‌طرف نخواهم بود این وظیفه مسئولیت اجتماعی و مولفه‌های مسئولیت اجتماعی است. البته یک پیش نیاز مهم برای تحقق مسئولیت اجتماعی این است که کرامت انسانی، کرامت دانشوران و دانشجویان را به رسمیت بشناسیم. سطح نشاط در دانشگاه‌ها رضایت‌بخش نیست. حال استاد و دانشجو و کارمند خوب نیست. مهاجرت دانش‌آموختگان و نخبگان یک قصه پرغصه است. باید سوءتفاهمات را برطرف کنیم.

 

در قضیه بورسیه‌ها من عضو شورای بورس نبودم

یک نکته‌ای گفتند که تو در مورد امر به معروف در روز عاشورا چیزی گفتی. فقط اشاره می‌کنم که من گفتم رابطه جوانان حداقل رابطه‌ خود با سیدالشهدا را باید حفظ بکنید این اعتقاد من است که امام حسین (ع) مال همه است.

موافقان وزیر علوم چه گفتند؟

سید مسعود خاتمی با بیان اینکه یکی از غفلت‌ها در حوزه مرجعیت علمی، حوزه علوم انسانی است که می‌تواند در فعال‌سازی حوزه نقش موثری داشته باشد و خوشبختانه این قوت و توان در آثار دکتر سیمایی موجود است، افزود: در مورد شرایط عمومی و شخصی، ایشان اعتقاد و التزام به نظام را با حضور در جنگ و کسب مدال جانبازی اثبات نموده است. در پایبندی به صداقت و پاکدستی به شهادت همه همکاران، ویژگی ایشان محرز است. داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی در مناصب و مسئولیت‌های مختلف در دولت دوازدهم و سیزدهم برای ایشان اثبات شده است.
حجت الاسلام سید محمد موحد با تاکید بر اینکه همیشه انتخاب وزیر علوم در ادوار مختلف از طرف دولت و مجلس دارای اهمیت خاصی بوده است، گفت: وزیر علوم پیشنهادی از ویژگی‌های منحصر به فردی در بعضی از ابعاد برخوردار است؛ تحصیلات حوزوی، دانشگاهی و سوابق اجرایی از این موارد است.
احمد مرادی وزیر پیشنهادی علوم را از جمله نقاط قوت کابینه پزشکیان برشمرد و گفت: وزارت علوم به فردی دلسوز و با انگیزه و شجاع نیاز دارد که آقای سیمایی صراف این ویژگی‌ها را دارد او دارای برنامه‌ای جامع، اثرگذار و منطبق با برنامه هفتم بوده که مورد اقبال چهره‌های دانشگاهی و شخصیت‌های علمی و خدوم و اکثریت نمایندگان قرار گرفته است.
محمد بهرامی سیف آباد با بیان اینکه نماد عینی سیاست وفاق ملی انتخاب جناب دکتر سیمایی هست، افزود: ایشان دبیر دو دولت با دو رئیس جمهور متفاوت با نگاه سیاسی متفاوت بوده است. عزیزان، من اینجا می‌خواهم از آقای دکتر حمایت کنم، چون از بدنه دانشگاه هستند. امروز ضعف‌هایی در بحث مدیریت دانشگاه از صدر تا پایین وجود دارد. خیلی از همکاران ما صرفا علمی هستند و بعضی‌ها صرفا اجرایی هستند. این یکی از ضعف‌هایی هست که در مدیریت ما وجود دارد.
احسان عظیمی راد ضمن قرائت گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های حسین سیمایی صراف خبر داد.


مخالفان وزیرپیشنهادی علوم چه گفتند؟

علیرضا عباسی گفت: «وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود و اسناد بالادستی به برنامه هفتم اشارات زیادی داشته منتها اینقدر موارد زیاد است که انگار اولویت و برنامه مشخصی ندارد؛ ایشان چند مورد را مشخصا اعلام کنند که چگونه می‌خواهند آن‌ها را عملیاتی کنند؟»
عبدالحسین همتی سراپرده با تاکید بر اینکه نگرانی من درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی است، گفت: «برنامه‌های ارائه شده از سوی ایشان کلی است و سنجش پذیر نیست و زمانبندی هم ندارد؛ هم‌چنین در این برنامه یک سری از موارد اعم از عدالت آموزشی در برخورداری از آموزش عالی مغفول مانده است که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد. درباره تسهیل ازدواج دانشجویان و خوابگاه‌های متاهلی نیز برنامه خاصی مشاهده نشده است».
محمد سراج با اشاره به ۱۲ شاخص اعلام شده از سوی رهبر انقلاب برای اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: «فرمایش رهبر انقلاب نباید زمین بماند و ما باید در رای‌مان دقت کنیم».


وزیر پیشنهادی علوم چه گفت؟

حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، نظرات خود را بیان کرد.
گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود. گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است.
زیرساخت‌ها اعم از ساختمان، آزمایشگاه، کتابخانه و کارگاه و ابزار تحقیق بسیار فرسوده و مستهلک است. تحریم‌های نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی، فشار سنگینی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است. در این بین سهم نشاط در دانشگاه‌ها رضایت بخش نیست البته که سرزندگی دانشگاه‌ها بدون آرامش و امید در تصمیم سازی‌ها ممکن نیست.

 

وزیر پیشنهادی صمت چه گفت؟

سیدمحمد اتابک در صحن علنی مجلس:

برنامه‌ من با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم تدوین شده است. کالا باید برای همگان به ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه در دسترس باشد. تدوین برنامه وزارت صمت در راستای تلاش جهت خنثی‌سازی اثرات ناشی از تحریم‌های ظالمانه، راهبردها و اهداف اساسی در اسناد بالادستی هدفگذاری شده است.

معادن بزرگی که دست دولت است پس از اکتشاف باید به مردم واگذار شود

بسیاری از معادن بزرگ که در دست دولت است پس از اکتشاف باید برای مردمی‌سازی و برای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه به مردم واگذار شود اما این کار با کندی انجام می‌شود. ما فقط ۵ درصد از مواد معدنی را از عمق می‌آوریم و ۹۵ درصد آن تحت الارضی است و این مشکل اساسی در معادن کشور است.

صنایع دریامحور را در دو سال گذشته رها کردیم

باید از واحدهای تحقیق و توسعه پشتیبانی کنیم. در بسیاری از جاها واحدهای تحقیق و توسعه به خاطر کمبود بودجه به حالت نیمه فعال درآمدند، این امر باید در وزارتخانه پیگیری شود. توسعه صنایع دریامحور باید مورد توجه قرار بگیرد.پتانسیل‌های بسیار خوبی در کشتی‌سازی و صنایع دریامحور در کشور وجود دارد امیدواریم از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم.

باید از ظرفیت موافقت‌نامه‌ها و ترجیجا از طریق اتحادیه استفاده حداکثری کرد

استفاده حداکثری از ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد. پیمان‌های منطقه‌ای مختلفی بسته شده که بسیار مثبت هستند که عملیاتی کردن این پیمان‌ها با سازمات توسعه تجارت است امیدواریم آن را به سرانجام برسانیم.

 واردات خودرو قانون است و انجام خواهد شد

واردات خودرو از طرف نمایندگان مجلس به صورت قانون ابلاغ شده است. اعتقاد من در خودروسازی این است که ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن آن نداریم. رقابتی شدن خودرو قانون هست و ما هم با واردات خودرو، رقابتی شدن را انجام می‌دهیم؛ ضمن اینکه خودرو باید به سمت خصوصی‌سازی شدن سوق پیدا کند.

 

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی